پرش لینک ها

واردات اتوبوس بین شهری

معاون اول ریاست‌جمهوری، مصوبه جدید دولت برای واردات اتوبوس بین شهری کارکرده با عمر کمتر از 5 سال را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در جلسه هیات وزیران به مورخه 20 مهر ماه براساس پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت؛ وزارت‌خانه راه و شهرسازی و همچنین وزارت کشور که به استناد اصل 138 قانون اساسی و در اجرای بند (ص) تبصره 7 قانون بودجه 1402 کل کشور و بند (ت) ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور با واردات اتوبوس بین شهری کارکرده موافقت شد.

آشنایی با شرایط واردات اتوبوس بین شهری کارکرده

براساس مصوبۀ هیات وزیران به منظور توسعه حمل و نقل عمومی و تسهیل در سفر مسافران، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائران و مسافران اربعین حسینی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می‌شود با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به ثبت وارادات 2 هزار دستگاه اتوبوس بین شهری با عمر کمتر از 5 سال اقدام کند.

لازم به ذکر است که برای واردات اتوبوس بین شهری کارکرده بایستی امکان تامین قطعات، وجود شبکه خدمات پس از فروش و معاینه فنی توسط واردکنندگان وجود داشته باشد. این استاندارد به‌وسیله وزارت صمت و براساس استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو تهیه و تدوین می‌شود.

امکان دریافت تسهیلات برای وارادات اتوبوس بین شهری

وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) مجاز است به منظور ایجاد انگیزه و تسریع در فرایند واردات از محل منابع داخلی خود در قالب وجوه اداره شده موضوع بند (ت) ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب 1395 یارانه سود و تسهیلات بانکی را پرداخت می‌نماید.

سود بازرگانی هرگونه واردات اتوبوس بین شهری که به تایید وزارت کشور برای جابه‌جایی مسافران اربعین حسینی استفاده شود، مشمول 50 درصد تخفیف می‌شود. دستورالعمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت تهیه و ابلاغ می‌شود.

حقوق واردات اتوبوس بین شهری

حقوق گمرکی و سود بازرگانی انواع خودرو سواری در سال 1402 از جمله واردات اتوبوس بین شهری بستگی به حجم موتور، نوع سوخت و قوای محرکه تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال:

  • خودروهای بنزینی کمتر از 1000 سی‌سی 20 درصد؛
  • بنزینی بین 1001 تا 1500 سی‌سی 70 درصد؛
  • بنزینی بین 1501 تا 2000 سی‌سی 95 درصد؛
  • بنزینی بین 2001 تا 2500 سی‌سی 135 درصد؛
  • بنزینی 2501 تا 3000 سی‌سی 165 درصد؛
  • بنزینی بالاتر از 3000 سی‌سی 175 درصد.

سایر هزینه‌های گمرکی در واردات خودروهای کارکرده

برای واردات اتوبوس بین شهری باید هزینه‌های زیر پرداخت شود:

  • 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)؛
  • 1 درصد حقوق ورودی به‌عنوان عوارض هلال احمر؛
  • عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی؛
  • عوارض واردات خودروهای بنزین‌سوز و هیبریدی به میزان 10 درصد ارزش گمرکی؛
  • عوارض ریالی واردات اتوبوس بین شهری، مینی‌بوس، کامیون، تریلر و سواری؛
  • عوارض واردات خودروهای سواری به میزان 5 درصد ارزش فوب.

همچنین در صورت واردات اتوبوس بین شهری، بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی 2 درصد مالیات علی‌الحساب باید پرداخت شود.

آشنایی با تعرفه واردات خودروهای سواری

افراد یا شرکت‌های که به دنبال وارد کردن خودرو سواری یا واردات اتوبوس بین شهری هستند مطابق تعرفه‌های زیر امکان انتقال ارز، ارائه اسناد حمل و ارائه پروانه گمرکی را با حواله‌های ارز ترجیحی خواهند داشت. توجه به نکات زیر در تعرفه واردات خودرو، انواع کامیون، تریلر و اتوبوس اهمیت دارد:

  1. کالاهای اساسی و ضروری مشمول دریافت ارز ترجیحی معادل 42000 ریال به ازای هر دلار:
    مهلت انتقال ارز از تاریخ تامین ارزی از تاریخ تامین ارز یک ماه است. افراد متقاضی دریافت ارز برای ارائه اسناد حمل و تاریخ صدور حواله ارزی 2 ماه مهلت دارند. همچنین فرصت یک ماهه برای ارائه پروانه گمرکی و ترخیص قطعی کالا وجود خواهد داشت؛
  2. ورود ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید:
    مهلت انتقال ارز از تاریخ تامین ارز یک ماه است. افراد متقاضی دریافت ارز برای ارائه اسناد حمل و تاریخ صدور متقاضی دریافت ارز برای ارائه اسناد حمل و تاریخ صدور حواله ارزی 16 ماه مهلت دارند. همچنین فرصت یک ماهه برای ارائه پروانه گمرکی و ترخیص قطعی کالا وجود خواهد داشت؛
  3. 426 ردیف تعرفه ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید:
    مهلت انتقال ارز از تاریخ تامین ارز یک ماه است. برای واردات اتوبوس بین شهری توجه به این بند اهمیت زیادی دارد. افراد متقاضی دریافت ارز برای ارائه اسناد حمل و تاریخ صدور حواله ارزی 26 ماه مهلت دارند. همچنین فرصت یک ماهه برای ارائه پروانه گمرکی و ترخیص قطعی کالا وجود خواهد داشت؛
  4. دریافت ارز برای سایر کالاها اعم از مواد اولیه تولید، کالاهای واسطه‌ای و قطعات خط تولید، دارو و تجهیزات پزشکی و..
    مهلت انتقال ارز از تاریخ تامین ارز یک ماه است. افراد متقاضی دریافت ارز برای ارائه اسناد حمل و تاریخ صدور حواله ارزی برای ارائه اسناد حمل و تاریخ صدور حواله ارزی در واحدهای غیرتولیدی 6 ماه و در واحدهای تولیدی 9 ماه مهلت دارند. همچنین فرصت یک ماهه برای ارائه پروانه گمرکی و ترخیص قطعی کالا وجود خواهد داشت.

برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر درباره تعرفه واردات خودرو سواری، انواع اتوبوس، کامیون و تریلر با رایان تراک مشورت کنید. باید توجه داشت که واردات اتوبوس بین شهری کارکرده نقش مهمی در نوسازی و بهینه‌سازی سیستم حمل و نقل جاده‌ای و انتقال مسافرین و زائرین دارد. برای پیش خرید اتوبوس‌های وارداتی با رایان تراک تماس بگیرید:

رایان تراک
05138339410

پیام بگذارید

  1. واردات کامیون از اروپا به ایران - گروه بازرگانی رایان تراک| خرید و فروش انواع کامیون، کشنده و تریلر
    پیوند یکتا
  2. واردات کشنده؛ مزایا و منافع آن - گروه بازرگانی رایان تراک| خرید و فروش انواع کامیون، کشنده و تریلر
    پیوند یکتا
  3. آشنایی با واردات اتوبوس - گروه بازرگانی رایان تراک| خرید و فروش انواع کامیون، کشنده و تریلر
    پیوند یکتا